- Stillingsannonsen var utlyst på tavla på skolen. De trengte en salgskonsulent ved stålavdelingen. Jeg sendte inn en søknad, og det var slik jeg kom inn i Smith-konsernet, forteller Hansen
Bransjen har modernisert seg
Året var 1976 da Hansen hadde sin første arbeidsdag på kontoret i Ravnkloa. Han forteller at han skilte seg litt ut på den tida.
- Jeg var en av de første som kom med olabukse og langt hår. Den gangen var det dress man egentlig skulle ha. Det var en brytning på den tiden, og etter det har bransjen modernisert seg mye, sier Hansen.
Åtte år senere etablerte konsernet en byggevareavdeling og flyttet i 1987 til Heggstadmoen, der de har hovedkontor i dag, og Hansen ble salgsleder for avdelingen.
I 1991 kom Bygger’n til verden, og med det startet E.A. Smith med kjededrift.
- Vi åpnet 20 butikker i Trøndelag, og jeg ble ansvarlig salgssjef for Bygger’n. Det var en utrolig spennende tid, sier Hansen.
- Mange spennende prosjekter
Siden da har Bygger’n gått fra 20 til 100 butikker, og omsetter i dag for 3,5 milliarder kroner. Hansen har vært med på reisen hele veien, og har jobbet med alt som heter kampanjer aktiviteter og sponsorat i kjeden. Hansen er fotballinteressert, og et av høydepunktene i karrieren handler om en av de største legendene i faget.
- Jeg jobbet i mange år tett med Rosenborg som sponsor. Vi solgte 100.000 bøker om byggevarer, og hadde Nils Arne Eggen til å promotere dem. Det er morsomt å se tilbake på den tida, sier Hansen.
43 har gått siden Hansen hadde sin første arbeidsdag som stålselger på Ravnkloa.
- Folk blir veldig overrasket når jeg nevner det. Men her har det aldri stått stille, vi utvikler oss hele tiden. Hvis vi tenker tilbake på hva vi gjorde på 70-tallet kontra i dag, har det vært en voldsom utvikling. Jeg har fått jobbet med utrolig mange spennende prosjekter, sier Hansen.
Gode råd
Hansen har følgende råd til de som vil jobbe seg opp og frem i kjeden.
- Jeg vil anbefale alle å begynne på gulvet med salg og kjøp, det er essensielt for alt vi holder på med. Du blir også godt kjent med proffene, får opparbeidet deg mye erfaring og finner ut hvordan ting fungerer, sier Hansen.
- De som viser vilje på blir tatt godt vare på. Det er store utviklingsmuligheter internt i kjeden. Det er spennende muligheter i alt fra stål- og byggevarer til økonomi og regnskap, legger han til.
Han forteller at mye har endret seg siden han startet karrieren, men han er ikke i tvil om at det E.A. Smith og Bygger’n har mange gode år foran seg.
- E.A Smith er veldig attraktivt i dag også. Mye har endret seg siden 1976, men endringer og tilpassing til den digitale hverdagen er viktig. Bransjen er i stor endring og det gir flotte muligheter for fremtiden, sier Hansen.
Jeg vil anbefale alle å begynne på gulvet med salg og kjøp
Navn: Ottar Hansen
Stilling: Marketingsjef i Bygger’n
Opprinnelig fra: Trondheim